Środa, 22 listopada 2017, Cecylii, Marka, Maura

Wakacje marzeń

Komu nie marzy się wypoczynek w atrakcyjnym miejscu, w komfortowym hotelu z piękną plażą, błękitnym morzem i palmą, aby schronić się przed słońcem, które w takiej Grecji czy Hiszpanii na pewno nie zawiedzie. Nasze marzenia spełniają na ogół biura podróży, a standard realizowanych marzeń zależy od zasobności portfeli oraz od solidności operatora. Nie pierwsze to lato, kiedy dowiadujemy się o upadku firm turystycznych i udrękach klientów, którzy mieli to nieszczęście zaufać pechowej, ofercie. Oczywiście nie wszystkie urlopy kończą się tak drastycznie, ale zdarza się, że z wakacji marzeń wracamy do domu nie do końca usatysfakcjonowani.

Dlatego, żeby uniknąć ewentualnych rozczarowań trzeba odłożyć na bok kuszący kolorami katalog i uważnie przyjrzeć się umowie zawieranej z naszym operatorem. Prawidłowy dokument powinien zawierać następujące informacje:

- dane biura podróży ( NIP, numer wpisu do rejestru )

- personalia osoby podpisującej umowę w imieniu biura

- miejsce pobytu, bądź trasę wycieczki, jeżeli decydujemy się na opcję objazdową

- czas trwania imprezy

- program imprezy ( rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług )

- ceny ze wszystkimi dodatkowymi opłatami i podatkami

- sposób realizacji płatności

- rodzaj i zakres ubezpieczenia turysty ( z podaniem nazwy i adresu ubezpieczyciela )

- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnych zmianach lub odwołaniu imprezy

- sposób i termin zgłaszania reklamacji dotyczących imprezy

- podstawy prawne zawieranej umowy

Biuro powinno poinformować klienta o zawarciu umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu oraz o pakiecie ubezpieczeniowym w przypadku nieszczęśliwego wypadku, bądź leczenia w trakcie imprezy turystycznej. Powinniśmy otrzymać też pełną informację o aktualnych przepisach wizowych, sanitarnych oraz wymaganiach zdrowotnych związanych z udziałem w wyjeździe. W przypadku zawierania umowy przez internet powinniśmy następnie otrzymać umowę w formie papierowej podpisaną przez upoważnionego pracownika biura.

Zdarza się, że organizator zaplanuje nam podwyżkę ceny usługi. Należy pamiętać, że zgodnie z prawem może to mieć miejsce pod warunkiem, że ewentualność taka sformułowana została w umowie i dochodzi do niej nie później niż 20 dni przed planowanym wyjazdem, a dodatkowo jest udokumentowana poprzez wskazanie przyczyn takiej podwyżki, jak np. zmiany opłat lotniskowych czy kursów walut. Nawet w przypadku uzasadnionych zmian klient ma prawo odstąpienia od zawartej wcześniej umowy.

Jeśli dojdzie do wyjazdu, podczas którego stwierdzimy, że operator nie do końca spełnił warunki określone w umowie dotyczące hotelu, wyżywienia, czy zaplanowanych atrakcji, śmiało możemy zgłosić reklamację, w której przedstawiamy wszystkie nieprawidłowości, a następnie oczekiwać zadośćuczynienia. Pamiętajmy, że istnieje coś takiego jak Tabela Frankfurcka, w której procentowo określono możliwości obniżenia ceny za poszczególne nieprawidłowości, jakie mogą się w czasie imprezy nam przytrafić.


I. NOCLEG


1) Różnica w odniesieniu do zarezerwowanego obiektu
10 – 25 proc. (w zależności od odległości)
2) Różnica w miejscowym położeniu (odległość od plaży)
5 – 15 proc.
3) Różnica w sposobie zakwaterowania w zarezerwowanym hotelu (hotel zamiast bungalowów, inne piętro) 5 – 10 proc.
4) Różnica w rodzaju pokoi: (decyduje to, czy zostały umieszczone razem osoby z tej samej rezerwacji, czy osoby nieznane)
a) 2-os. Zamiast 1-os. 20 proc.
b) 3-os. Zamiast 1-os. 25 proc.
c) 3-os. Zamiast 2-os. 20 – 25 proc.
d) 4-os. Zamiast 2-os. 20 – 30 proc.
5) Wady w wyposażeniu pokoju:
a) za mała powierzchnia 5 – 10 proc.
b) brak balkonu 5 – 10 proc.
c) brak widoku na morze 5 – 10 proc.
d) brak (własnej) łazienki / WC 15 – 25 proc.
e) brak (własnego) WC 15 proc.
f) brak (własnego) prysznica 10 proc.
g) brak klimatyzacji 10 – 20 proc.
h) brak radia / TV 5 proc.
i) zbyt mała liczba mebli 5 – 15 proc.
j ) uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp.) 10 – 50 proc.
k) robactwo 10 – 50 proc.
6) Awaria urządzeń zasilających:
a) toaleta 15 proc.
b) łazienka / bojler ciepłej wody 15 proc.
c) awaria prądu / gazu 10 – 20 proc
d) woda 10 proc.
e) klimatyzacja 10 – 20 proc. (w zależności od pory roku)
f) winda 5 – 10 proc. (w zależności od piętra)
7) Obsługa:
a) całkowity brak 25 proc.
b) złe sprzątanie 10 – 20 proc.
c) niewystarczająca zmiana pościeli, ręczników 5 – 10 proc.
8) Niedogodności:
a) hałas w dzień 5 – 25 proc.
b) hałas w nocy 10 – 40 proc.
c) przykre zapachy 5 – 15 proc.
9) Brak (potwierdzonych) czynników uzdrowiskowych (kąpiele termalne, masaże) 20 – 40 proc. / w zależności od rodzaju potwierdzenia projektu (np. urlop uzdrowiskowy).

II. WYŻYWIENIE

1) Całkowity brak 50 proc.
2) Wady treściowe:
a) monotonny jadłospis 5 proc.
b) niewystarczająca liczba ciepłych posiłków 10 proc.
c) zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki. 20 – 30 proc.
3) Obsługa:
a) samoobsługa (zamiast kelnera) 10 – 15 proc.
b) długie czasy oczekiwania 5 – 15 proc.
c) jedzenie zmianowe 10 proc.
d) zabrudzone stoły 5 – 10 proc.
e) zabrudzone naczynia, sztućce 10 – 15 proc.
4) Brak klimatyzacji w stołówce 5 – 10 proc. (w przypadku potwierdzenia).

III. POZOSTAŁE

1) Brak basenu lub zabrudzony basen odkryty 10 – 20 proc. (w przypadku potwierdzenia.)
2) Brak basenu krytego: (w przypadku potwierdzenia o ile korzystanie możliwe jest ze względu na porę roku)
a) w przypadku istniejącego basenu odkrytego
10 proc.
b) w przypadku braku basenu odkrytego 20 proc.
3) Brak sauny 5 proc. (w przypadku potwierdzenia)
4) Brak kortu tenisowego 5 – 10 proc. (w przypadku potwierdzenia)
5) Brak pola do mini golfa 3 – 5 proc. (w przypadku potwierdzenia)
6) Brak szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu,szkoły nurkowania 5 – 10 proc. (w przypadku potwierdzenia)
7) Brak możliwości jazdy konnej
5 – 10 proc. (w przypadku potwierdzenia)
8) Brak opieki nad dziećmi 5 – 10 proc. (w przypadku potwierdzenia)
9) Brak możliwości kąpieli w morzu 10 – 20 proc. (w zależności od opisu projektu
i przewidywalnych rozbieżności)
10) Zanieczyszczona plaża
10 – 20 proc.
11) Brak leżaków plażowych, parasoli przeciwsłonecznych 5 – 10 proc. (w przypadku potwierdzenia)
12) Brak snackbaru lub baru plażowego
0 – 5 proc. (w zależności od zastępczych
możliwości)
13) Brak plaży dla naturystów
10 – 20 proc. (w przypadku potwierdzenia)
14) Brak restauracji lub supermarketu: (w przypadku potwierdzenia/ w zależności od możliwych rozbieżności)

a) przy wyżywieniu w hotelu 0 – 5 proc.
b) przy samodzielnym wyżywieniu 10 – 20 proc.
c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30 proc. (w przypadku potwierdzenia)
15) Brak instytucji rozrywkowych

(dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy) 5 – 15 proc. (w przypadku potwierdzenia)
16) Brak butików lub deptaków 0 – 5 proc. (w zależności od możliwych rozbieżności.)
17) Brak wycieczek na ląd przy podróżach statkiem
20 – 30 proc. (udziałowej ceny podróży na dzień wycieczki na ląd)
18) Brak pilota wycieczki:
a) zwykła organizacja
0 – 15 proc.
b) przy wycieczkach ze zwiedzaniem 10 – 20 proc.
c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30 proc. (w przypadku potwierdzenia)
19) Strata czasu przez konieczną przeprowadzkę: (udziałowa cena podróży)
a) w tym samym hotelu za 1/2 dnia
b) do innego hotelu za 1 dzień.


IV. TRANSPORT

1) Odlot przesunięty w czasie o ponad 4 godziny
5 proc. (udziałowej ceny podróży za jeden
dzień za każdą kolejną godzinę)
2) Wady wyposażenia:

a) niższa klasa 10 – 15 proc.
b) znaczna rozbieżność od normalnego stand. 5 – 10 proc.
3) Obsługa:
a ) wyżywienie 5 proc.
b) brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.) 5 proc.
4) Zamiana środka transportu - udziałowa cena podróży przypadająca na opóźnienie w transporcie.
5) Brak transferu z lotniska (dworca) do hotelu - koszty zastępczego środka transportu

 

Wprawdzie Tabela Frankfurcka jest jeszcze nieformalnym dokumentem sporządzonym na potrzeby Sądu Krajowego w Niemczech i głównie służy niezadowolonym turystom niemieckim, ale stała się już znanym w Europie wzorcem, z którym muszą się liczyć wszyscy operatorzy działający na rynku turystycznym. W Polsce też sądy zwyczajowo ją stosują.

© 2012. Wszelkie prawa zastrzeżone.