Środa, 20 czerwca 2018, Bogny, Florentyny, Bożeny

Obwodnica potrzebna od zaraz

Nie chce się wierzyć, że Olsztyn jest jednym z ostatnich miast wojewódzkich, które nie posiada obwodnicy.  Niestety, to prawda. Również na Warmii i Mazurach prześcignęły nas w tym zakresie Mrągowo i Gołdap.  Czas na Olsztyn!  

Ale, zawsze jest jakieś „ale”. Wprawdzie gotowy jest już projekt budowy południowej obwodnicy, który posiada ważną decyzję środowiskową i dokumentację budowlaną, a sama budowa znalazła się  w ważnym „Załączniku 1 a” Programu Budowy Dróg Krajowych,  jest jednak drobny szkopuł. Nie ma kasy. I o tę kasę, wyjątkowo solidarnie, zwrócili się ostatnio  do ministra Rozwoju Regionalnego, parlamentarzyści zaproszeni na spotkanie do prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza.

Dyskurs nad obwodnicą trwa od 1994 roku. W latach 2006 – 2010 rozmowy stawały się coraz bardziej konkretne. W kwietniu 2010 r. minister Grabarczyk gwarantował szybką realizację zarówno 16-tki jak i obwodnicy, ale już w grudniu tego samego roku w planach rządowych o obwodnicy nie było już ani słowa, a budowa 16-tki została przesunięta na rok 2013. 

Obwodnica jest potrzebna Olsztynowi z wielu względów. Natężenie ruchu z roku na rok jest coraz większe. Mieszkańcy mają już dosyć hałasu, spalin i wypadków na przeciążonych drogach, którymi odbywa się ruch tranzytowy.  Szczególnie dobrze znają to mieszkańcy SM Pojezierze  z okolic ulic Pstrowskiego, Wyszyńskiego i Leonharda, którymi przetacza się  tranzyt 16-tki. Jeśli w najbliższych latach nie dojdzie do realizacji tej inwestycji, miastu grozi paraliż komunikacyjny.

Aż trudno sobie dzisiaj wyobrazić jak może poprawić się jakość życia w mieście, gdy TIR-y zamiast tłuc się przez środek i obrzeża Olsztyna, ominą miasto już w Kudypach, skąd kierując się na Bartążek, przemkną obok Jarot i Pieczewa, a stamtąd drogą wytyczoną między jeziorem Skanda a miejscowością  Szczęsne, pojadą dalej na Klebark, by  w Wójtowie włączyć się w szlak 16-tki.

Miejmy nadzieję, że naszym władzom i parlamentarzystom nie zabraknie determinacji, a kryzys nie przeszkodzi w znalezieniu środków na wykonanie tej niezbędnej dla Olsztyna inwestycji.    

Plan Węzła Szczęsne pochodzi z materiałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.

Węzeł Szczęsne

© 2012. Wszelkie prawa zastrzeżone.